Det blev en kortare tripp till Hasslö och vattnen utanför den vackra ön än planerat i år. Tanken var inledningsvis att fiska hela vecka 19 men då min gast, Clas Gustafson, köpt lägenhet och skulle flytta in i mitten av den aktuella veckan så flyttade vi fram fisket ett par dagar. Vi lämnade Örebro på Valborgsmässoaftons eftermiddag och hade förhoppningar om att i alla fall kunna fiska fyra och en halv dag om vädret tillät.

Bra start på fisket

Väl på plats somnade vi tidigt i båten och det dröjde inte många timmar innan larmet på mobilen förkunnade att det var dags att ge sig ut och leta lax…

Samtidigt som jag satte mitt femte spö så högg det på ytan och rullen tog ton! En Ismo Magnum i Olas Sportfiskes specialfärg [beställs här!] fiskad i ytan gav veckans första (men inte sista) fisk. 13,5 kilo och en smakstart!

13_5

Ett par bilder senare återutsattes laxen och vi kunde konstatera att vi var på rätt plats. Resterande beten sattes i och vi vände om för att fiska av samma plats igen och käka lite efterlängtad frukost… Trodde vi.

Vi hann inte ens hälla upp kaffet innan nästa fisk, en 10,37-kilos lax, högg ett bete i ytan. Trots ett uppehåll på ett år i sitt fiske så drillade Clas den med van hand till håven och ännu en fotosession i morgonsolen tog vid.

cd107

Ismo Magnum, fiskad bakom 80 grams bly, gjorde att vi innan frukost landat och återutsatt två laxar över tio kilo. Helt OK måndagsmorgon om du frågar mig.

Därefter dröjde det ett par timmar innan nästa fisk högg specialskeden från Olas Sportfiske på nytt. Pang, bom och en rulle i falsett! Fiske i världsklass. Clas håvade en 11,4-kilos åt mig och brände av ett gäng bilder innan dagens tredje 10+ fick simma åter.

_MG_2727

Dag två: Maststrul, blåst och två tiokilos

Andra dagen bjöd på en hård nordlig vind med 12-15 m/sek i byarna. Men det var inga problem att kunna fiska i – i alla fall inte för sjöbusarna i min båt. Jag och Clas härdade ut och nöp två laxar till över 10 kilo; 10,2 och 10,3 kilo. Clas 10,3a drog iväg med den värsta rusning jag varit med om från en fisk i den kalibern och jag trodde, innan Clas fick stopp på den och kände tyngden, att det skulle vara en långt mycket tyngre fisk.

Dock hade vi en incident efter halva dagen när ena staget till masten gick av i infästningen. Så helt plötsligt har vi en mast som gungar betänkligt av pulkornas drag och de rejäla vågorna. Hade jag varit själv hade det gått åt skogen. Nu var vi som tur var två och Clas är stark som en oxe efter sina gympass…

Efter lite krångel med att få ner masten så fick vi helt enkelt fiska vidare med spöparavaner resten av fiskedagarna.

_MG_2780

_MG_2753

Tredje dagens fiske

Tredje dagens fiske inleds med att jag bränner en fisk som utan att tveka tar 300 fot i första rusningen. Detta med en spöparavan som inte löser ut på linan… Så den funkade mer som en djupparavan. Innan jag får stopp på fisken så infinner sig den obeskrivliga tomhet som endast en tappad fisk kan ge en fiskare. Kroken släpper och det blir bara tyst i båten… Ingen säger nått – men vi tänker båda samma sak: den hade vi åtminstone velat se.

Dagen fortlöper med ett par mindre fiskar i 8-kilos klassen som krokas av bakom båten och några torskar som obemärkt hängt sig fast på djupriggsbetena. Inget mer…

_MG_2878

Dag fyra: uppstigning 04.10

Larmet på telefonen ringer 04.15 – då har jag redan varit vaken fem minuter eftersom jag är så oerhört fiskesugen och trots att vi bara sovit fem timmar den natten så är det inga problem att få fart på kroppen.
Tyvärr till ingen nytta skall det visa sig 17 timmar senare när vi glider in i hamn i mörkret runt 22.00.Dagens resultat: två fyrakilos.

Sista halvdagens fiske gav fint skapligt “kräk”

Vi hade bestämt oss innan för att fiska till 12.00 för att komma hem i skaplig tid. Clas skulle ju som bekant köra flyttlass dagen efter…

Efter en kortare överläggning på vägen ut mot fiskeplatserna bestämde vi oss för att försöka i samma område som vi brände en bättre fisk i två dagar innan.

Betena sjösattes, solen sken och vattnet var i det närmaste spegelblankt när det efter en kort stund knarrade till i en av rullarna på taket. Jag greppade spöet, löste ut spöparavanen och började ta hem en rätt beskedlig fisk.

Clas frågade om han skulle rensa något av de andra spöna men jag svarade lite trött att “Det är ett kräk, du kan låta dem stå”… Efter fem minuter så såg vi fisken för första gången bakom båten när den lade bredsidan till och gled ut år styrbord, förbi riggen, dipsyspöet och ut mot ytspöna… Inte ens då tyckte jag att den såg speciellt stor ut. +10 absolut men inte mycket mer än så. Den stökade lite kring riggarna och gick ner på djupet innan jag satte benhård press på “kräket” och fick upp det inom håvbart avstånd. När nätmaskorna slöt sig kring fisken sa Clas; +13 och jag +14. Den exakta vikten på den fenklippta laxen blev 15,7 kilo… Ett rätt stadigt “kräk” får man lov att säga.

_MG_2817_2

Vi vände runt och passerade samma plats igen när det högg på babordssidas dipsyspö. Resans sista lax drillades och vägdes till 10,8 kilo.
De följande timmarna fram till lunch gav inget och vi var väl ändå rätt nöjda med resultatet när vi trailade upp båten och rullade de dryga 40 milen hem.

_MG_2891

När vi kommit en bit på vägen ringde min fiskekompis Janne Skoglund. Precis innan vi slutade fiska meddelade jag honom per sms var vi hittat fisken tidigare den dagen och han var nu oerhört glad och tacksam.
“Hade du varit här hade du fått en puss” skrek han i andra änden… “Vi har precis landat en fisk på +17 kilo!”. Fantastiskt kul, inte minst eftersom han hade oturen att bränna en storfisk precis vid håven förra året, när tipsen ger utdelning.

Åtskilliga timmar senare meddelade han att de vägt fisken i hamn, i urblodat skick, till 16,5 kilo.

Summering

Bitvis var det så mycket gräs och tång i vattnet att det knappt var fiskbart. Varje bete var täckt efter bara några minuter något som givetvis inte är optimalt.
Vi hade dock en plan för hur och var vi skulle fiska och den följde vi till punkt och pricka. Även de dagar som bara gav småfisk höll vi oss till den planen eftersom jag av erfarenhet vet att det funkar. Börjar man tvivla på det man gör och justera för mycket kring farter och fiskedjup är risken att man inte fiskar optimalt när väl laxen finns där.

Nu får man börja planera för fisket i Nynäshamn… I år är chansen på ett nytt PB större än på mycket länge. :-)