Nu var det ett par dagar sedan jag blötte en krok och det var egentligen inte tänkt att det skulle ske idag heller. Tanken var att jag, via bil, skulle kolla upp ett gäng sjöar som, åtminstone på kartan, verkar lämpliga för karpisättningar och dessutom kika på ett par åar som även de ser heta ut på kartan.

På väg norrut passerade jag vårt klubbvatten, Sjöbodasjön, och beslöt mig för en kort avstickare för att se om någon spenderat natten där i hopp om att fånga årets första ruda. Jag kom fram precis lagom för att fotografera Joakim Hautalas granna ruda på 1910 gram. Årets första från “träsket”. Härligt!

SV400003

Eftersom han fiskat hela natten var han på väg hem och aktiviteten i vatten var rätt så god där solen värmde upp det grunda vattnet. Jag beslutade mig för att fiska en stund innan jag åkte vidare. Som bekant går fiskeklockor betydligt mycket snabbare än de man exempelvis använder på arbetsplatser och plötsligt vaknade jag ur upp ur koncentrationen på flötet med kurrande mage och en klocka som visade 16.15. Det korta passet blev sex och en halv timma… Packade ihop och köpte lite mat som intogs medan jag körde runt på diverse små skogsvägar iaktagen av människor som, om man ska tro deras uppsyn, förmodligen aldrig sett en bil innan – i alla fall inte på deras väg och inte de senaste 15 åren…

Ett par vatten såg helt klart intressanta ut och kommer garanterat rendera i ett besök.

Frammåt kvällskvisten ringde klubbkompisen Andreas Lagemyr och vi gjorde upp om att köra ett kvällspass i Sjöboda. Eller rättare sagt, jag skulle köra ett kvällspass eftersom jag skulle upp till jobbet, medan han skulle köra en all-nighter då han var ledig nästa dag.

Till en början hade vi rätt god aktivitet med bubblor från ätande fisk och ett par linpåsimningar, dock inga napp som gick att kroka på. När jag bröt vid 23-tiden hade vi tyvärr inte fått någon av sjöns storväxta men lynniga rudor.

Andreas bytte pegg när jag åkte och lovade att SMSa mig under natten om det hände något som fick spöet att buga. Tyvärr, för Andreas skull, fick jag sova ostört den natten…