Efter mycket funderande så gjorde jag slag i saken och köpte en autopilot i vintern 2011. Beställningen gick till Redcar Electronics Marine

[länk här] i England. Jag brukar förespråka att man ska handla hos sin lokala handlare men när priserna skiljer så pass mycket som de gjorde i det här fallet blev valet enkelt. Den totala kostnaden, inklusive frakt, hamnade dryga sju tusen kronor lägre än vad jag kunde fått den för här i Sverige. När jag nu kikar runt så verkar det som att skillnaderna är betydligt mindre än vad de var då. Valutakurser och prispress har utjämnat prisskillnaderna. Dessutom så kanske det kan bli bekymmer i framtiden om någon del av systemet skulle behöva reklameras…

Affären gick väldigt smidigt och Redcar höll mig hela tiden informerad om vad som hände med leveransen. Detta hade säkert inte behövts i vanliga fall men det bar sig inte bättre än att England drabbades av århundrades snökaos (jag gissar på 3 cm snö och 8 m/sek) vilket gjorde att de inte kunde åka till sitt lager. Dagliga uppdateringar via mail höll mig dock lugn. Så en dag kom mailet jag väntat på: APn var skickad. Dagen efter ringde det på dörren och min sambo kvitterade ut paketet som DHL levererade.

För en gångs skull så bemödade jag mig med att läsa instruktionsböckerna innan jag påbörjade monteringen.

Installationen var i sig inga problem. Däremot hade jag två huvudsakliga huvudbryn: placeringen av pumpen och den befintliga hydraulstyrningens stenhårda nylonslangar.

Autopilot aktiverad

Autopilot aktiverad

Jag provplacerade pumpen under styrpulpeten där den skulle stå väldigt skyddad men samtidigt skulle vara inom “hörhåll”. Monteringen gick bra men ljudet som uppstod i de hårda slangarna var helt outhärdligt. Det lät som om någon borrade i båten när pumpen jobbade… Jag testade förgäves att vibrationsdämpa slangarna innan jag beslöt mig för att riva ut den gamla styrningen och satsa på mjuka pressade, kvalitetsslangar från Hydroscand. Här fick jag riktigt bra hjälp av Fredda Haglund i Team Pill & Pull som precis bytt i sin båt.

När jag ändå var i farten så flyttade jag pumpen så långt akterut som möjligt. Just placeringen av pumpen gjorde mig lite osäker… På diverse amerikanska båtforum fick jag helt olika svar om placeringen. En skribent menade att “det spelar ingen roll var den står” medan andra tyckte att “pumpen ska placeras så nära motorn som möjligt” och en tredje hävdade att bäst resultat får man om pumpen står nära ratten… Personligen har jag svårt att se skillnaden i ett så pass litet system som det bli i min 5,75 meter korta båt.
Nu hamnade den som sagt i aktern: om inte annat för att jag skulle slippa höra den… Ur den synpunkten skulle det visa sig onödigt eftersom pumpen är i det närmaste ljudlös. Vågskvalp (även under stilla dagar) och motorns ljud överstiger vida ljudet från pumpen.

För min del var det viktigt att piloten skulle klara att hålla kursen även i låga hastigheter som vid förleksfiske efter gädda och rödingfiske. Och det gör den verkligen. Att ligga i motsjö i en knop är inga problem. Piloten styr och jag kan koncentrera mig på roligare saker som att sätta ut beten och drilla eventuella hugg.

Att piloten håller en rak kurs är det viktigaste – att den klarar en rad olika “mönster” är en bonus som jag knappt utnyttjat. Zickzack-styrningen har visserligen testats vid fiske ett par gånger medan “cikelstyrning” och andra mönster hittills inte använts. Just cirkelstyrning vore det kanske värt att utforska lite mer ingående eftersom man då kan drilla fisk samtidigt som båten går i en cirkelrörelse tillbaks till platsen där det högg. Jag kanske får anledning att återkomma till det.

En funktion som jag verkligen gillar är Shadow Drive. Den kopplar automatiskt ur autopiloten om du vrider på ratten, så att du kan ta över styrningen. Autopiloten kopplas in igen automatiskt när du håller båten på en stadig kurs. Perfekt om du upptäcker något föröver som måste väjas för eller om du bara vill ändra kurs…

Så här i efterhand kan jag inte förstå varför jag väntade så länge med att skaffa piloten. Att fiska utan den känns helt otänkbart nu… Inte minst med tanke på att jag fiskar en hel del ensam.

Så om du funderar på en Garmin GHP10 blir mitt råd: köp – du kommer inte bli besviken!