Vintern har varit lång och riktigt seg för oss som hellre fiskar i än på vattnet… eller rättare sagt från båt än från isen. Ett par pass har det blivit men inget som är värt att rapportera här på bloggen.

I stället har jag spenderat tid med familjen, fixat en del med båten och jobbat en hel del. Bland annat så har jag hjälp Tommy Nerstrand och Petter Larsson med en web till McLay Boats Scandinavia – som jag nämnde i föregående inlägg. Ruskigt fina och välbyggda båtar – med stora möjligheter att anpassas efter egna önskemål.

All el är nu omdragen och tydligt uppmärkt i min skuta. Tidigare behövdes det mer tur än skicklighet för att hitta rätt kablar… Nu behöver man bara kunna läsa.

Dessutom är Garmins GHP 10 Autopilot på plats tillsammans med nya hydraulslangar. Installationen tog längre tid än planerat men jag har bara mig själv att skylla… Helt enkelt för att jag beslutade mig för att byta slangarna efter att jag monterat piloten på originalslangarna men inte fått ett så ljudlöst system som jag önskat. Hade jag bytt slangarna från början hade det gått snabbare… Men det är ju som bekant lätt att vara efterklok. Och med tanke på hur vintern varit så har jag inte haft ett överdrivet stort behov av att kunna använda båten.

Förhoppningsvis så blir det båtfiske på Vänern eller Vättern kommande nästa helg – när isen är helt borta. Jag har ingen lust att riskera utrustningen bara för att vara först ut bland isflaken… Dessutom inväntar jag leverans av en förlängningskabel till autopiloten. Det är kabeln mellan kompassen (CCUn) i fören som inte räcker hela vägen bak i aktern där databoxen (ECUn) sitter monterad.